VAPPER
Ryktet om att Vapper skulle vara mer än en fisketrålare kan vi läsa på många olika sidor.
Den 13 oktober 1994 såldes Vapper för skrotning till Ibson Trading i Dubai i Förenade Arabemiraten. Som utrangerad fiskefabrik var hon osäljbar på den öppna marknaden. Det ryska företaget Raff Trans Flot fick uppgiften att bogsera Vapper från Estland till hennes slutdestination. Bolaget erbjöd inte precis någon lyxtransport. Detta var ingen välplanerad transport. Från dykarsynpunkt finns det å andra sidan inte mycket att klaga på.
Vapper hade varit under bogsering ett par dagar när olyckan inträffade. Det var under natten mot den 19 december 1994, som bogsertrossen slets av. Vapper började gå okontrollerat i sjön. Båten girade så att hon inte längre tog sjögången rakt förifrån. Vädret var tämligen hårt. Därför tog det inte lång tid innan Vapper började översköljas av brottsjöar. Skrovet vattenfylldes ganska snabbt. Båten sjönk i kölrätt läge. Efter någon tid beslutade svenska myndigheter tyvärr att belägga vraket med dykförbud. Förbudet gällde från augusti 1995 till augusti 2000. Många ansökte om specialtillstånd. Samtliga ansökningar avslogs med motiveringen att dykning på vraket skulle medföra risk att olja började läcka ut i omgivningarna.
Vraktyp Stor häcktrålare och fiskefabrik
Tekniska data
Byggår och -plats: 1974, Volkswerft Stralsund, Tyskland
Längd: 101,83 meter
Bredd: 15,22 meter
Tonnage: 3019